lördag 25 augusti 2012

Fabricius och gnället på honom

Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå varför så många gnäller på Karl Fabricius. Visst, han hade det tungt förra svängen han var i Luleå men folk verkar ha missuppfattat vilken spelartyp Fabricius egentligen är. 
När man lyssnar på folk som pratar om Kalle så är det väldigt ofta gnäll runt att han gör för lite poäng, han är ingen målskytt och han bränner sina lägen. Visst, så var det förra säsongen han var i klubben, men ska han egentligen ha dom förväntningarna på sig?

Under sin bästa säsong i Frölunda gjorde Kalle 24poäng, när han kom tillbaka till Luleå gjorde han 25. Sista säsongen i Luleå blev det 12p för "Fabbe", det var för lite, det håller jag med om. Men redan nu har gnället och kritiken mot Kalle tagit fart igen. Han är överbetald, (trots att ingen vet hur mycket han tjänar, tror inte att det är speciellt mycket den här gången.), han gör för lite poäng, (trots att han gjort två mål i ET, vilket är mer än vissa spelare som tagits in för att göra poäng).

Jag tycker att en relevant jämförelse med Fabricius är Anders Burström, dom är lika som spelare och det är ungefär samma roller dom haft i Luleå Hockey. Burström gjorde 19p som mest under sina fem sista säsonger, men ändå kritiserades han aldrig för det. Istället pratar alla om vilken slitvarg han var och vilket hjärta han alltid visade. Det är precis så jag ser Fabricius som spelare, så jag har svårt att förstå varför folk verkar ha fått för sig att han ska vara en producerande spelare. 

Varför inte bara ta ner förväntningarna på produktion och istället njuta av det spel som Fabricius faktiskt bjuder på. En lojal lagspelare, jobbar alltid stenhårt och är en av de absolut bästa spelarna i boxplay. Sen får poängen komma om dom kommer. 

Det är iallafall så jag ser på det. 

1 kommentar:

  1. Att han dessutom håller ihop laget socialt på sidan om och är oerhört omtyckt av alla spelare i såväl Luleå som andra lag, ( finns säkert undantag) är saker som har stor betydelse men sällan nämns. Liknelsen med Burra är 100%-ig...

    Och att han dessutom är fansens favorit som alltid alltid bjuder på sig själv och ett leende och lite snack, det är oerhört mycket värt. man kan ju undra vad han gjort för ont?

    SvaraRadera